top of page
חיפוש

האם אתה בסיכון לחלות באלצהיימר?

זה בידיים שלנו. אנחנו יכולים להוריד את הסיכוי לחלות במחלות דמנציה שונות, ע"י טיפול אפקטיבי בגורמי הסיכון.


הדמיה של מוח

ה-CDC* פרסם ב-2019 מחקר שבדק את הקשר בין הסיכוי לחלות במחלות דמנציה שונות, ובעיקר אלצהיימר, לבין גורמי סיכון שונים, שניתנים לשינוי.


בסקר נבדקו 161,941 אנשים מ-31 מדינות בארה"ב לגורמי הסיכון לחלות באלצהיימר להלן החשובים בהם:

  1. לחץ דם גבוה

  2. אי עמידה בהנחיות הפעילות הגופנית האירובית

  3. השמנת יתר

  4. סוכרת

  5. דיכאון

  6. עישון סיגריות נוכחי

  7. אובדן שמיעה

  8. שתייה מוגזמת


הממצאים הראו שהשכיחות של ירידה קוגניטיבית סובייקטיבית (SCD) בקרב מבוגרים בני 45 ומעלה הייתה 11.3%. שכיחות הירידה הקוגניטיבית עלתה מ-3.9% בקרב אלו ללא גורמי סיכון ל-25.0% בקרב אלו עם ארבעה גורמי סיכון או יותר.

אנשים עם גורמי סיכון שונים, נמצאו עם ירידה קוגניטיבית יותר גדולה. גורם הסיכון הנפוץ ביותר היה לחץ דם גבוה (49.9%), ואחריו אי עמידה בהנחיות הפעילות הגופנית האירובית (49.7%), השמנת יתר (35.3%), סוכרת (18.6%), דיכאון (18.0%), עישון סיגריות נוכחי (14.9%), ירידה בשמיעה (10.5%) ושתייה מוגזמת (10.3%). השכיחות של גורמי סיכון השתנתה לפי מאפיינים דמוגרפיים נבחרים, כולל גזע ואתניות.

הממצאים בדוח זה מדגישים את הצורך לפעול, במיוחד בקרב אוכלוסיות ספציפיות בסיכון גבוה. ישנן פעילויות שתומכות בהזדקנות בריאה ומניעה של מצבים כרוניים שונים, כגון ניהול יתר לחץ דם וקידום פעילות גופנית. פעילויות כאלו יכולות לשמש גם כאסטרטגיות להזדקנות בריאה ובקרת מצבים כרוניים שונים. לדוגמה, בנוסף לסיוע למטופלים לדון בחששות לגבי אובדן זיכרון, אנשי מקצוע בתחום הבריאות צריכים גם לסנן מטופלים לאיתור גורמי סיכון הניתנים לשינוי, כפי שתואר למעלה, לייעץ למטופלים עם גורמי סיכון ולהפנות אותם לתוכניות והתערבויות יעילות.

חשוב לזכור, כל אחד מאתנו יכול להוריד את הסיכויים שלו לחלות בדמנציה, כולל אלצהיימר, אם יעשה שינויים במדדים שונים של אורח חיים ותזונה, שינויים שבהחלט ניתן לבצע! ככל שתצליח לשפר חלק או יותר מהמדדים האלו, כך תגדיל את סיכוייך לבריאות משופרת, וגם להמשך חיים עם פחות מחלות דמנציה.


* המרכז לבקרה ומניעת מחלות בארה"ב

(Center for Disease Control and Prevention)


תקציר מתוך הכתבה שפורסמה:

Modifiable Risk Factors for Alzheimer Disease and Related Dementias Among Adults Aged ≥45 Years — United States, 2019

Weekly / May 20, 2022 / 71(20);680–685

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7120a2.htm?s_cid=mm7120a2_w

bottom of page