top of page
חיפוש

תזונה וסיבוכי קורונה


האם תזונה יכולה לסייע בהגנה מפני סיבוכי קורונה חמורה?


אישה מחזיקה תפוז בסופרמארקט

מערכת החיסון פועלת כדי להגן על הגוף מפני פתוגניים כמו נגיף הקורונה SARS-CoV-2 וגורמי מחלה אחרים, כולל מזהמים סביבתיים. כדי להבטיח שמערכת החיסון תתפקד היטב ותספק הגנה טובה מפני פתוגנים, ראשית, הגוף זקוק לאספקה טובה של חומרים מזינים.


עדויות מצטברות תומכות בתיאוריה שחיידקי המעיים משפיעים על התגובה החיסונית של הגוף ובפרט על תגובותיו לדלקת. לפיכך, רכיבים תזונתיים המקדמים אוכלוסיית חיידקי מעיים מגוונת ובריאה חשובים גם בתמיכה בתגובה החיסונית של הגוף. מעבר לתזונה, גורמים נוספים המשפיעים על מערכת החיסון והרגישות ל-COVID-19 חמור כוללים הזדקנות - במיוחד כאשר מבוגרים חלשים - השמנת יתר, חוסר פעילות גופנית ומתח.


האם יש תזונה מסוימת שצריך לצרוך כמספקת תמיכה להגנה מפני COVID-19 חמור?


התשובה היא כן. ואכן, התמקדות בתזונה כולה ולא ברכיבי תזונה מבודדים חשובה יותר, בעיקר משום שלא הוגדרו הכמויות הספציפיות של רכיבי תזונה הדרושות לתגובה חיסונית נכונה. יתר על כן, מדענים מצאו השפעות מתונות בלבד בקשר בין רכיבי תזונה ספציפיים או תוספי תזונה והפחתת הסיכון ל-COVID-19.


שני מחקרים עדכניים מדגישים את החשיבות של איכות התזונה להגנה מפני COVID-19 חמור:

מחקר אחד בלמעלה מ-600,000 משתתפים בבריטניה וארה"ב, מצא שתזונה עשירה במזון צמחי בריא עשויה להפחית את הסיכון והחומרה של COVID-19, במיוחד באזורים עם מצב סוציו-אקונומי נמוך.

באופן דומה, סקר נוסף בקרב עובדי שרותי בריאות מצרפת, גרמניה, איטליה, ספרד, בריטניה וארה"ב עם חשיפה משמעותית לחולי ,COVID-19 מצא שאנשים שדיווחו על דיאטות צמחיות או כאלו שכוללות גם דגים, הראו ירידה בסיכון לחלות ב- COVID-19 חמור.

התזונה הטובה ביותר לתמיכה במערכת החיסונית תהיה על בסיס צמחי עם הרבה פירות, ירקות, פירות יער, אגוזים, זרעים וקטניות, אך גם כמות צנועה של מזונות מהחי. (למשל בשר רזה, ביצים, מוצרי חלב ודגים שמנים) על מנת לספק את אותם חומרים מזינים שקשה להשיג בכמות מספקת מהצמחים.


האם יש תפקיד לתזונה בתמיכה ביעילות החיסון נגד COVID-19?


החיסון הוא אתגר חיסוני דומה לזיהום, ונדרשת מערכת חיסון מתפקדת היטב כדי להשיג תגובה טובה לחיסון. צריכה טובה של חומרים מזינים התומכים במערכת החיסון ושל רכיבי מזון המקדמים מיקרוביוטה (חידקי מעיים) בריאה ומגוונת חשובה כדי להבטיח שהתגובות לחיסונים יהיו טובות ככל האפשר. רכיבים תזונתיים חשובים לתמיכה בתגובה החיסונית לחיסון יכללו ויטמינים A, C, D ו-E, ויטמיני B, ברזל, אבץ, נחושת, סלניום ומינרלים אחרים. אם כי לא פורסמו עדיין מחקרים הבודקים את הקשר בין תזונה נכונה לבין יעילות החיסון הספציפי לקורונה, סביר להניח שתזונה נכונה, כפי שתוארה למעלה, חשובה גם לשיפור יעילות חיסונים באופן כללי, וגם לחיסון כנגד קורונה.


מתוך כתבה שפורסמה באתר הארגון Gut Microbiota for Health, המתבססת על מספר מחקרים רפואיים שפורסמו לאחרונה.



קרדיט לתמונה:

<a href='https://www.freepik.com/photos/face-mask'>Face mask photo created by Lifestylememory - www.freepik.com</a>

bottom of page