top of page
חיפוש

תזונה עשירה בנוגדי חמצון למלחמה בדמנציה



נוגדי חמצון מסוימים עשויים להפחית את הסיכון לדמנציה


 ועודאישה אוחזת שלט עם מגוון מילים כמו: נוגדי חמצון , טרי, פירות

נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים), הם סוג של תרכובות הנמצאות בירקות ובפירות. הם עוזרים להגן על תאי גופנו מפני נזקים שונים. מחקרים רבים הראו שאכילה מרובה של ירקות ופירות יכולה לעזור להפחית את הסיכון למחלות לב ובעיות בריאות אחרות. כעת, מחקר חדש מצא כי נוגדי חמצון מסוימים במזונות ממקורות צמחיים עשויים גם להפחית את הסיכון למחלת אלצהיימר ודמנציות אחרות.


רוב המחקרים בדקו אם ישנה קורלציה בין תזונה, כפי שדווחו עליה הנבדקים במשך תקופה ארוכה, לבין תחלואה. במחקר החדש, לא הסתמכו על נתוני התזונה, אלא בדקו ממש את ריכוז האנטי אוקסידנטים בדם.

במחקר חדש זה, חוקרים מדדו רמות נוגדי חמצון בדגימות דם של יותר מ-7,000 אנשים. המשתתפים היו בין הגילאים 45 עד 90. הם היו חלק ממחקר ארצי בארה"ב שעוקב אחר בריאותם במשך 16 שנים.


נמצא שהרמות של נוגדי חמצון מסוימים בדם נקשרו עם סיכון נמוך יותר לפתח דמנציה. נוגדי חמצון אלו כללו לוטאין וזאקסנטין, שנמצאים בירקות ירוקים בעלי עלים. הם כללו גם בטא-קריפטוקסנטין, שנמצא בכמה פירות בצבע כתום.


מחקרים אחרים מצאו מספר גורמי אורח חיים שעשויים לסייע בהורדת הסיכון לחלות בדמנציה. אלה כוללים תזונה בריאה, פעילות גופנית ופעילות חברתית עם אנשים אחרים. שינה מספקת וביצוע פעילויות המאתגרות את המוח שלך עשויים גם הם לעזור. המחקר הנוכחי מוסיף נדבך חשוב לקשר הישיר בין צריכת מזונות ממקור צמחי, עשירים באנטיאוקסידנטים, לבין הורדת הסיכון לתחלואה באלצהיימר ודמנציה.


ראה גם כתבה נוספת בבלוג זה אודות האפשרות להוריד את הסיכוי לחלות במחלות דמנציה שונות, ע"י טיפול אפקטיבי בגורמי הסיכון. לינק לפוסט.


מתוך מאמר בספרות מדעית:

Beydoun MA. et al Association of Serum Antioxidant Vitamins and Carotenoids With Incident Alzheimer Disease and All-Cause Dementia Among US Adults. Neurology. 2022 May 24;98(21)


תמונה: Image by rawpixel.com on Freepik



bottom of page