top of page
חיפוש

האם בדידות מהווה סיכון בריאותי?



האם בדידות מהווה סיכון בריאותי?

כעת יש תשובה מדעית לשאלה זאת.


ציור של איש עומד ומעליו ענן בודד המוריד גשם

בידוד חברתי ובדידות אצל אנשים מבוגרים מהווים סיכונים בריאותיים


בני אדם הם יצורים חברתיים. החיבור שלנו לזולת מאפשר לנו לשרוד ולשגשג. עם זאת, ככל שאנו מזדקנים, רבים מאיתנו נמצאים לבד לעתים קרובות יותר מאשר כשהיינו צעירים יותר, מה שמותיר אותנו פגיעים לבידוד חברתי ובדידות - ולבעיות בריאות נלוות כגון ירידה קוגניטיבית, דיכאון ומחלות לב. למרבה המזל, יש דרכים לנטרל את ההשפעות השליליות הללו.

בידוד חברתי הוא ההיפרדות הפיזית האובייקטיבית מאנשים אחרים (חיים לבד), בעוד שבדידות היא תחושת המצוקה הסובייקטיבית של להיות לבד או נפרד. אפשר להרגיש בדידות בין אנשים אחרים, ואתה יכול להיות לבד אך לא להרגיש בודד.


השפעות בריאותיות של בידוד חברתי ובדידות

מחקרים קישרו בידוד חברתי ובדידות לסיכונים גבוהים יותר למגוון מצבים פיזיים ונפשיים: לחץ דם גבוה, מחלות לב, השמנת יתר, מערכת חיסון מוחלשת, חרדה, דיכאון, ירידה קוגניטיבית, מחלת אלצהיימר, ואפילו מוות.

אנשים המוצאים עצמם לבד במפתיע עקב מות בן/בת זוג או בן/בת זוג, פרידה מחברים או משפחה, פרישה, אובדן ניידות וחוסר תחבורה נמצאים בסיכון מיוחד.

לעומת זאת, אנשים העוסקים בפעילויות משמעותיות ופרודוקטיביות עם אחרים נוטים לחיות זמן רב יותר, להגביר את מצב הרוח שלהם ולהרגיש מכווני מטרה. נראה כי פעילויות אלו עוזרות לשמור על רווחתם ועשויות לשפר את התפקוד הקוגניטיבי שלהם.


הבנת הביולוגיה של הבדידות

איבוד תחושת הקשר והקהילה משנה את תפיסת העולם של האדם. מישהו שחווה בדידות כרונית מרגיש מאוים וחסר אמון באחרים, מה שמפעיל מנגנון הגנה ביולוגי.

לדוגמה, בדידות עשויה לשנות את הנטייה של תאים במערכת החיסון לקדם דלקת, הנחוצה כדי לעזור לגופנו להחלים מפציעה, אבל דלקת שנמשכת זמן רב מדי מגבירה את הסיכון למחלות כרוניות.


הבדידות פועלת כדשן למחלות אחרות. הביולוגיה של הבדידות יכולה להאיץ את הצטברות הפלאק בעורקים, לעזור לתאי סרטן לגדול ולהתפשט ולקדם דלקת במוח המובילה למחלת אלצהיימר. בדידות מקדמת מספר סוגים שונים של בלאי בגוף. אנשים שמרגישים בדידות עשויים להיות גם מוחלשים בתאי חיסון שמתקשים להדוף וירוסים, מה שהופך אותם לפגיעים יותר לכמה מחלות זיהומיות.

מחקר הנתמך על ידי NIA של ד"ר קול ואחרים מראה שתחושת שליחות ותכלית בחיים קשורה לתאי חיסון בריאים יותר. עזרה לזולת באמצעות טיפול או התנדבות גם עוזרת לאנשים להרגיש פחות בודדים. עבודה למען מטרה או מטרה חברתית עם אחרים החולקים את הערכים שלך מביאה אותך במגע עם אחרים ועוזרת לפתח תחושת השתייכות לקהילה גדולה יותר.


חקר גורמים גנטיים וחברתיים של בדידות

במחקר אחר חוקרים מנסים להבין את ההבדלים בין בידוד חברתי לבדידות וכיצד הם עשויים להשפיע על הבריאות. הם גם מנסים לזהות אינטראקציות פוטנציאליות בין גנים לבין הסביבה של מבוגרים המושפעים מבידוד חברתי ובדידות.

מחקרים קודמים העריכו את השפעת התורשתיות על הבדידות בין 37% ל-55% באמצעות תאומים וגישות מבוססות משפחה. אנשים שאינם נוטים גנטית להרגיש בדידות עשויים, למשל, לסבול הרבה פחות מבידוד חברתי, בעוד שאחרים מרגישים בודדים למרות שהם מוקפים וחווים חיי חברה עשירים.

עלינו לזהות אנשים המועדים ביותר לסבול מבידוד חברתי ובדידות ואת אלו שירוויחו הכי הרבה מהתערבויות. התערבויות למניעת בידוד חברתי עשויות להיראות שונות מאוד מהתערבויות למי שמרגיש בודד. מחקר עתידי יצטרך להבהיר את המידה שבה בדידות ובידוד חברתי ניתנים לשינוי, ואם כן, מהן הגישות היעילות ביותר. דרוש גם מחקר כדי להבהיר עד כמה נדרש שינוי בבדידות או בבידוד חברתי כדי להשיג שינוי משמעותי בבריאות.


מתוך כתבה שהתפרסמה ב-National Institute of Aging של ארה"ב

Social isolation, loneliness in older people pose health risks


קרדיט לתמונה

<a href="https://www.freepik.com/vectors/loneliness">Loneliness vector created by upklyak - www.freepik.com</a>


bottom of page