top of page
חיפוש

האם ביצים מסוכנות לבריאות הלב?



האם ביצים מסוכנות לבריאות הלב?


שתי ביצי עין על צלחת

עבור רוב האנשים, ביצה ביום אינה מעלה את הסיכון להתקף לב, שבץ או כל סוג אחר של מחלת לב וכלי דם.

בעבר, נטען שביצים יהיו רעות לבריאות הלב שלך. ידענו שהכולסטרול בביצים מגיע מהחלמונים, וידענו שרמות גבוהות של כולסטרול, במיוחד כולסטרול LDL (רע), בדם מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם. לכן, זה נראה הגיוני שהימנעות מכולסטרול בדיאטה הייתה מומלצת.


אולם מאז, מחקר הראה שרוב הכולסטרול בגופנו נוצר על ידי הכבד שלנו - הוא לא מגיע מכולסטרול שאנו אוכלים. ייצור הכולסטרול בכבד מוגבר בעיקר על ידי שומן רווי ושומן טראנס בתזונה שלנו, לא כולסטרול תזונתי. אבל ביצה גדולה מכילה מעט שומן רווי - בערך 1.5 גרם (גרם). ומחקר אישר שביצים מכילות גם הרבה חומרים מזינים בריאים: לוטאין וזאקסנטין, שטובים לעיניים; כולין, שהוא טוב למוח ולעצבים; וויטמינים שונים (A, B ו-D). למעשה, ביצה גדולה אחת בלבד מכילה 270 יחידות בינלאומיות (IU) של ויטמין A ו-41 IU של ויטמין D. ביצה גדולה אחת מכילה גם כ-6 גרם חלבון ו-72 קלוריות.


העדויות לכך שכולסטרול בביצה אחת ביום בטוח עבור רוב האנשים מגיעות ממחקרים נרחבים רבים שנערכו בבית הספר לרפואה של הרווארד - שעקבו אחר מאות אלפי אנשים במשך עשרות שנים. הם מדווחים באופן קבוע על מה שההנבדקים אוכלים ועל כל המצבים הרפואיים שהם מפתחים. מחקרים אלה אינם מוצאים שיעורים גבוהים יותר של התקפי לב, שבץ או מחלות לב וכלי דם אחרות אצל אנשים שאוכלים עד ביצה אחת ביום.


כמובן, זה מאוד משנה מה אתה אוכל עם הביצים שלך. השומן הרווי בחמאה, גבינה, בייקון, נקניק, או מאפינס, למשל, מעלה את הכולסטרול בדם הרבה יותר מהכולסטרול בביצה. וכן, ה"פחמימות הרעות" במזון מעובד כמו בטוסט מלחם לבן, מאפים או מטוגנים למיניהם, עשויים גם הם להגביר את הסיכון למחלות לב, שבץ ומחלות לב וכלי דם אחרות.


תקציר כתבה מתוך המדור לבריאות הלב, דצמבר 2021, אתר

Harvard Health Publishing, Harvard Medical School

bottom of page