top of page
חיפוש

יתרונות מוכחים של תזונה צמחונית


האם יש הוכחות מחקריות ליתרונות הבריאותיים של תזונה צמחונית?


שתי קערות עם סלטים טריים

מספר מחקרים שהתפרסמו לאחרונה מצביעים על יתרונות ברורים של תזונה צמחונית וטבעונית, שמורידה את הסיכוי לחלות במחלות כרוניות וכן לסייע בירידה במשקל:


1. ירידה במשקל ותחזוקתה. אלו שהקפידו על תזונה טבעונית שקלו בסביבות 9 קילו פחות מאלה שלא עשו זאת, על פי מחקר שנערך בקרב 70,000 אנשים. היה להם גם סיכון נמוך יותר לתמותה.


2. מחלת לב וכלי דם. מוצרים מן החי עשירים בשומן רווי וכולסטרול, שהם גורמי מפתח למחלות לב וכלי דם. מטה-אנליזה עדכנית מצאה שאלו שצרכו תזונה צמחונית, הורידו את הכולסטרול הרע LDL ב-13 מ"ג/ד"ל. בנוסף, ניתוח אחר מצא שיעור נמוך ב-24% של מקרי מוות ממחלות לב בקרב צמחונים בהשוואה לאוכלי כל.


3. סרטן. אימוץ הרגלים בריאים, כגון פעילות גופנית ואכילת תזונה עשירה בפירות, ירקות ודגנים מלאים עשוי להוריד את הסיכון לסרטן השד בשיעור של עד 70%. יתר על כן, מחקרים הראו שדיאטות סויה ועתירות סיבים מורידות את הסיכון לסרטן השד. הסיכון לסרטן הערמונית מוגבר על ידי דיאטות עשירות במוצרי חלב. למרות שצריכה יומית של בשר אדום ומעובד מעלה את הסיכון לסרטן המעי הגס, תזונה עשירה בסיבים מפחיתה את הסיכון הזה.


4. סוכרת. מחקר של הרווארד, שכלל אלפי משתתפים, הגיע למסקנה שאלו שצרכו תזונה צמחית יכולים לצפות להפחתה של 34% בסיכון לסוכרת מסוג 2.


5. מחלת אלצהיימר. מחקר מצא כי אלו שהקפידו בעיקר בתזונה הים-תיכונית, המתמקדת במזונות בריאים למוח כגון ירקות, עלים ירוקים, ירקות אחרים, שעועית, פירות יער, אגוזים ו דגנים מלאים, היו בסיכון נמוך ב-60% למחלת אלצהיימר


6. קוביד 19: מחקר מבוסס סמארטפון של הרווארד מצא שאצל חולי קוביד שאכלו תזונה מבוססת צמחים, הייתה ירידה של 41% בסיכון למחלת קוביד חמורה, וכן ירידה של 9% בזיהום בכל חומרה.


מחקרים אלו ואחרים מצביעים בברור על היתרונות הבריאותיים של תזונה מבוססת צמחים. ההבדלים בין הקבוצות היו מאוד משמעותיים. אין מספיק מודעות וידע בקרב הרופאים לחשיבות התזונה הצמחונית. הגיע הזמן שכל הרופאים ידברו על החשיבות של תזונה ואורח חיים בבריאות, על ידי ייעוץ לחולים, הבטחת בתי חולים לספק תפריטים בריאים, הרצאות בקהילה, כתיבת מאמרים , שימוש במדיה חברתית ומתן פרשנות לתקשורת.


מבוסס על תקציר של מאמר:

Six Applications of Plant Based Diets for Health Promotion” by Saray Stancic, MD, Josh Cullimore, MD and Neal Barnard, MD, 26 May 2022, American Journal of Lifestyle Medicine.

bottom of page