top of page
חיפוש

שלושה דברים שעליך לדעת אודות בריאות הלב אצל נשים


הדמיה של לב

שלושה דברים שעליך לדעת אודות בריאות הלב אצל נשים

מחלות לב וכלי דם הן הרוצח מספר 1 של נשים בארה"ב, וגורמות ל-1 מתוך 3 מקרי מוות בכל שנה, על פי איגוד הלב האמריקאי. נעשתה התקדמות להפחתת מחלות לב וכלי דם לכל גיל ומגדר במהלך שני העשורים האחרונים, אך ההתקדמות הייתה איטית יותר בשיפור גורמי הסיכון ושיעורי התמותה בנשים מתחת לגיל 50.


כדאי לדעת את שלושת הדברים האלה על בריאות הלב של נשים:


1. התסמינים יכולים להיות שונים בין גברים לנשים.

תסמיני התקף לב יכולים להשתנות בין גברים לנשים. כאבי חזה הם עדיין התסמין מספר 1 למחלות לב אצל גברים ונשים, אבל אצל נשים זה לא יכול להיות התסמין היחיד או השולט, על פי Rekha Mankad, M.D., קרדיולוגית ומנהלת מרפאת לב הנשים של Mayo Clinic.

"יש כאבים בחזה, אבל זה לא יכול להכפיל אותך. הכאב עשוי להיות בלסת, להקרין מסביב לגב או לעלות במעלה הצוואר. אישה עלולה לסבול מקוצר נשימה, עלולה להרגיש בחילה בבטן או להתפרץ. בזיעה", אומרת ד"ר מנקד. "נשים שחוות התקף לב עלולות להיות עייפות ולעתים קרובות יש להן תחושת אי נוחות עצומה - שמשהו לא בסדר".

בעוד שנשים לא צריכות להתעלם מהתסמינים הללו, הן עושות זאת לעתים קרובות כי הן לא מאמינות שהן עלולות לקבל התקף לב. הסקר הלאומי של איגוד הלב האמריקאי לשנת 2019 מצא שהמודעות למחלות לב כגורם המוות העיקרי של נשים ירדה מ-65% ב-2009 ל-44% ב-2019. המודעות ירדה בעיקר בקרב נשים שחורות היספאניות ולא היספאניות, ובנשים צעירות יותר - קבוצה שהכי תרוויח ממניעה.


2. דעי את גורמי הסיכון.

גורמי הסיכון המסורתיים למחלות לב ושבץ כוללים גיל, מין, לחץ דם גבוה, סוכרת, פרופיל כולסטרול ועישון או אידוי. ד"ר מנקד אומרת שבעוד שאנשים לא יכולים לעשות שום דבר בנוגע להתבגרות, הם יכולים להתמודד עם סיכונים רבים אחרים.

נשים נוטות יותר ללקות בלחץ דם גבוה ככל שהן מתבגרות, לכן חשוב לשים לב לשינויים בלחץ הדם לאורך זמן שעלולים להעמיס יותר על הלב, העורקים והכליות, ולהגביר את הסיכון לשבץ מוחי. נשים עם סוכרת ונשים מעשנות נמצאות בסיכון גבוה יותר למחלות לב מאשר עמיתיהן הגברים.

פרופיל כולסטרול שעשיר בליפופרוטאין בצפיפות נמוכה, הידוע גם בשם LDL או "כולסטרול רע", וטריגליצרידים, שהם שומנים בדם, מגבירים את הסיכון למחלות לב לשני המינים. כולסטרול גבוה עלול להוביל למשקעים שומניים בכלי הדם שיכולים לחסום את זרימת הדם דרך העורקים או אפילו להתנתק וליצור קריש הגורם להתקף לב או שבץ.

ד"ר מנקד גם אומרת שנשים צריכות לשים לב לסיבוכים כמו סוכרת הריונית, או לחץ דם מוגבר במהלך ההיריון או לידה מוקדמת, שכן אלו הם סמנים לסיכון מוגבר למחלות לב בשלב מאוחר יותר בחיים. יש לשתף כל אחד מגורמי הסיכון הללו ולדון בהם עם איש מקצוע בתחום הבריאות.


3. היו פרואקטיביים למניעת מחלות לב.

הדרישות הקבועות של עבודה וטיפול בחיים המודרניים יכולות לגרום לנשים להרגיש שנשאר מעט זמן למשהו אחר. אבל לתעדוף טיפול עצמי יש אפקט מצטבר. ד"ר מנקד אומרת שהיא רואה לעתים קרובות שכאשר נשים נעשות בריאות יותר ודואגות לצרכים שלהן, כל השאר במשפחה נעשים בריאים יותר.

בעוד שאנשים לא יוכלו לשלוט בכל גורם סיכון למחלות לב וכלי דם, איגוד הלב האמריקאי מציע להשתמש בקו המנחה של "Life's Simple 7" כדי להישאר במסלול בריא. שלבים אלו כוללים ניהול לחץ דם, שליטה בכולסטרול, הפחתת רמת הסוכר בדם, חיים פעילים עם פעילות גופנית יומיומית, אכילת תזונה בריאה, ירידה במשקל והפסקת עישון.

"בין אם זה בריא למשפחתך או הצבת מטרה אישית, מצאי מה מניע אותך והשתמשי בו כדי להישאר במסלול", אומרת ד"ר מנקד. "הפסקת עישון או הפסקת אידוי הם אחד הדברים הטובים ביותר שאת יכולה לעשות למען הלב שלך. השינויים הברי קיימא לרוב מתחילים בקטן. רק 10 דקות של הליכה או פעילות בכל יום יכולות להגביר את מצב הרוח ולהתחיל הרגל בריא להתבסס עליו. החלפת מזון מעובד אחד בדגנים מלאים, פרי או ירק מזין יותר, ובחירה בשמן זית על פני שמנים מוקשים, כולם משפיעים לטובה על בריאות הלב לאורך זמן".





מתוך כתבה באתר המרכז הרפואי

Mayo Clinic

By Terri Malloy

3 things to know about women’s heart health

February 1, 2022

https://newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/3-things-to-know-about-womens-heart-health

bottom of page