top of page
חיפוש

תזונה נכונה לבריאות הנפש


 


ציור של אישה מבשלת אוכל

האוכל שאנחנו אוכלים משפיע לא רק על בריאותנו, אלא גם על מצבנו הנפשי.

"פסיכיאטריה תזונתית" היא תחום חדש וצומח שחוקר את הקשרים בין תזונה לבריאות נפשית. מחקרים אחרונים מראים שהתזונה שלנו יכולה למלא תפקיד משמעותי במניעה, טיפול והתמודדות עם מנעד רחב של הפרעות נפשיות.

חיידקי המעיים (מיקרוביום) ממלאת תפקיד חשוב בבריאות הנפש. חיידקים אלו מייצרים מגוון כימיקלים שיכולים לתקשר עם המוח ולהשפיע על מצב הרוח וההתנהגות. מחקרים הראו שלאנשים עם הפרעות נפשיות יש לרוב הרכב מיקרוביום שונה מאשר לאנשים ללא הפרעות נפשיות.

מזונות מסוימים יכולים לשפר את הבריאות הנפשית. חומצות שומן אומגה 3, פרהביוטיקה וכן ופירות וירקות, הוכחו כמשפרים את הבריאות הנפשית. חומצות שומן אומגה 3 נמצאות בדגים, כמו סלמון וטונה. פרהביוטיקה מצויה במזונות מותססים, כמו יוגורט וירקות כבושים. פירות וירקות עשירים בנוגדי חמצון וחומרים מזינים אחרים המועילים לבריאות הנפש.

גם דפוסי התזונה שלנו יכולים להשפיע על בריאות הנפש. אנשים שעוקבים אחר דפוס תזונה בריא, כמו התזונה הים תיכונית, נוטים פחות לפתח הפרעות נפשיות. התזונה הים תיכונית עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים ודגים. תזונה זאת היא גם דלה בבשר אדום, מזון מעובד ומשקאות ממותקים.

הנה כמה דוגמאות לתוצאות מחקרים בתחום שהתפרסמו בשנים האחרונות בנושא תזונה נכונה לבריאות הנפש:

דיכאון: מחקר שנערך באוניברסיטת אוקספורד מצא כי אנשים שאכלו דיאטה ים תיכונית היו בסיכון נמוך יותר לפתח דיכאון בהשוואה לאלה שאכלו דיאטה מערבית.

פסיכוזה: מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה מצא כי אנשים שאכלו דיאטה דלת  פחמימות היו בסיכון נמוך יותר לפתח פסיכוזה בהשוואה לאלה שאכלו דיאטה רגילה.

הפרעת קשב וריכוז: מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד מצא כי אנשים שאכלו דיאטה עשירה בסוכר היו בסיכון גבוה יותר לפתח הפרעת קשב וריכוז  בהשוואה לאלה שאכלו דיאטה דלה בסוכר.

אלצהיימר: מחקר שנערך באוניברסיטת טקסס מצא כי אנשים שאכלו דיאטה עשירה בחומצות שומן אומגה-3 היו בסיכון נמוך יותר לפתח מחלת אלצהיימר בהשוואה לאלה שאכלו דיאטה דלה בחומצות שומן אלו.

  

חשוב לציין שהמחקר בתחום הפסיכיאטריה התזונתית נמצא עדיין בשלביו הראשונים, אך הממצאים עד כה מצביעים על כך שתזונה יכולה למלא תפקיד משמעותי בבריאות הנפש. על ידי בחירה במזון בריא, אנשים יכולים לשפר את בריאותם הנפשית ואת רווחתם. אלו רק חלק מהממצאים האחרונים בנושא חשוב זה. התחום מתפתח ומחקרים חדשים מתפרסמים כל הזמן.

bottom of page